MS Access podręcznik administratora, E - book , audi0 booki - lektury streszczenia i inne książki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Microsoft Access.
SPIS TREŒCI
Podrêcznik administratora
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Helen Feddema
T³umaczenie: Rafa³ Joñca
ISBN: 83-246-0279-8
Tytu³ orygina³u:
Format: B5, stron: 588
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Program Microsoft Access cieszy siê spor¹ popularnoœci¹ wœród u¿ytkowników.
Nie wszyscy jednak wiedz¹, ¿e aby prawid³owo zarz¹dzaæ bazami danych Accessa,
nale¿y u¿ywaæ specjalnych aplikacji. Ich napisane to skomplikowany proces — trzeba
zaprojektowaæ interfejs u¿ytkownika, dobraæ komponenty, stworzyæ kwerendy,
opracowaæ procedury, a przede wszystkim umiejêtnie po³¹czyæ to wszystko w ca³oœæ.
W ksi¹¿ce „Microsoft Access. Podrêcznik administratora” znajdziesz kompletny zbiór
informacji na temat budowania aplikacji w Accessie. Nauczysz siê projektowaæ
i tworzyæ tabele oraz wykorzystywaæ gotowe komponenty interfejsu u¿ytkownika.
Dowiesz siê, jak napisaæ wydajne i szybkie kwerendy oraz przedstawiæ dane w postaci
wykresów, tabel i raportów. Poznasz elementy jêzyka VBA i mo¿liwoœci wymiany
danych miêdzy ró¿nymi aplikacjami pakietu MS Office.
Typy danych w tabelach MS Access
Normalizacja danych
Projektowanie formularzy
Zastosowanie kwerend do przetwarzania danych
Prezentacja danych na wykresach
Drukowanie danych z zastosowaniem raportów
Pisanie kodu modu³ów aplikacji
Modyfikowanie i aktualizowanie aplikacji
Konwersja baz danych ze starszych wersji Accessa
£¹czenie aplikacji z innymi sk³adnikami pakietu MS Office
Jeœli chcesz stworzyæ wydajn¹ i sprawnie dzia³aj¹c¹ aplikacjê, siêgnij po tê ksi¹¿kê —
znajdziesz w niej wszystkie niezbêdne informacje.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
1
O autorce ...................................................................................................................................................11
1
Wprowadzenie ......................................................................................................................................... 13
Część I Tworzenie aplikacji w Accessie
17
Rozdział 1. Tworzenie bazy danych dla aplikacji ..................................................................................... 19
Uzyskiwanie informacji ................................................................................................. 20
Rozpoznanie zadań i obiektów biznesowych ................................................................... 21
Określenie encji ........................................................................................................... 22
Tworzenie tabel dla aplikacji ......................................................................................... 24
Sposoby tworzenia tabel ......................................................................................... 25
Tworzenie tabel ...................................................................................................... 28
Typy danych pól tabeli .................................................................................................. 33
Normalizacja ................................................................................................................ 46
Pierwsza postać normalna
—
eliminacja powtarzających się grup ................................ 46
Druga postać normalna
—
eliminacja redundancji danych ........................................... 47
Trzecia postać normalna
—
eliminacja kolumn, które nie zależą od klucza ................... 48
Czwarta postać normalna
—
izolacja niezależnych związków wielokrotnych ................... 48
Piąta postać normalna — izolacja semantycznie powiązanych związków wielokrotnych ..... 48
Określenie związków .................................................................................................... 49
Związek jeden do wielu ........................................................................................... 50
Związek jeden do jednego ....................................................................................... 52
Związek wiele do wielu ............................................................................................ 53
Podsumowanie ............................................................................................................ 54
Rozdział 2. Zastosowanie formularzy do pracy z danymi .................................................................... 55
Typy formularzy ............................................................................................................ 55
Tworzenie formularzy .................................................................................................... 60
Korzystanie z dodatku Design Schemes ................................................................... 60
Tworzenie standardowego formularza głównego ......................................................... 61
Tworzenie i osadzanie podformularzy typu pojedynczego i arkusza danych ...................... 74
Tworzenie formularzy ciągłych .................................................................................. 91
Tworzenie formularza dla związku wiele do wielu ....................................................... 93
Podsumowanie ............................................................................................................ 94
Rozdział 3. Wybór odpowiednich formantów dla formularza .............................................................. 97
Formanty standardowe ................................................................................................. 97
Przydatne formanty standardowe .............................................................................. 97
Mniej użyteczne formanty standardowe ................................................................... 129
6
Microsoft Access. Podręcznik administratora
Formanty specjalne .................................................................................................... 130
Formant Karta (zakładki) ....................................................................................... 131
Formant Kalendarz ................................................................................................ 131
Formant TreeView (widok drzewa) ........................................................................... 132
Formanty ActiveX ....................................................................................................... 135
Formant DateTimePicker ....................................................................................... 136
Formant MonthView .............................................................................................. 136
Podsumowanie .......................................................................................................... 137
Rozdział 4. Sortowanie i filtrowanie danych za pomocą kwerend ......................................................139
Kwerendy wybierające ................................................................................................ 139
Proste kwerendy wybierające ................................................................................. 139
Kwerendy podsumowujące ..................................................................................... 145
Kwerendy krzyżowe .................................................................................................... 150
Kwerendy modyfikujące .............................................................................................. 155
Kwerenda dołączająca ........................................................................................... 155
Kwerenda aktualizująca ......................................................................................... 158
Kwerendy tworzące tabele ..................................................................................... 163
Kwerenda usuwająca ............................................................................................ 164
Kwerendy specyficzne dla języka SQL .......................................................................... 166
Kwerendy składające ............................................................................................ 166
Kwerendy definicji danych ...................................................................................... 168
Podkwerendy ........................................................................................................ 170
Podsumowanie .......................................................................................................... 172
Rozdział 5. Zastosowanie tabel i wykresów przestawnych do interakcji z danymi .........................173
Utworzenie kwerendy będącej źródłem danych .............................................................. 174
Tabele przestawne ..................................................................................................... 175
Pasek narzędziowy tabeli przestawnej .................................................................... 182
Okno właściwości tabeli przestawnej ...................................................................... 185
Wykresy przestawne ................................................................................................... 186
Pasek narzędziowy wykresu przestawnego .............................................................. 190
Osadzony wykres przestawny ................................................................................. 192
Podsumowanie .......................................................................................................... 193
Rozdział 6. Drukowanie danych przy użyciu raportów .......................................................................195
Zasady projektowania raportów ................................................................................... 195
Kreator raportów ................................................................................................... 196
Korzystanie z szablonów raportów .......................................................................... 200
Raporty tabelaryczne .................................................................................................. 201
Raporty grupujące ...................................................................................................... 203
Raporty etykietowe ..................................................................................................... 208
Raporty kolumnowe .................................................................................................... 209
Raporty z podraportami .............................................................................................. 214
Raporty filtrowane przez formularz ............................................................................... 215
Raporty podsumowujące ............................................................................................. 218
Specjalne formatowanie raportów ................................................................................ 218
Formatowanie warunkowe dla formantów i sekcji raportu ......................................... 219
Umieszczenie na raporcie znaku wodnego .............................................................. 222
Spis treści
7
Tworzenie głównego menu za pomocą dodatku Menu Manager ...................................... 226
Instalacja .................................................................................................................. 226
Przygotowania ...................................................................................................... 227
Uruchomienie dodatku .......................................................................................... 228
Podsumowanie .......................................................................................................... 232
Rozdział 7. Pisanie kodu VBA w modułach ............................................................................................ 233
Eksplorator projektu .............................................................................................. 234
Okienko właściwości ............................................................................................. 234
Okno Immediate ................................................................................................... 235
Okno modułu ........................................................................................................ 235
Uzyskiwanie pomocy ............................................................................................. 236
Typy modułów ............................................................................................................ 236
Instrukcje używane w modułach .................................................................................. 237
Instrukcja Call ...................................................................................................... 237
Pętla Do While … Loop ......................................................................................... 238
Pętla Do Until … Loop ........................................................................................... 238
Pętla For … Next .................................................................................................. 239
Pętla For Each … Next .......................................................................................... 240
Instrukcja GoTo .................................................................................................... 240
Instrukcja If … Then … Else .................................................................................. 240
Instrukcja Select Case … End Select ..................................................................... 241
Instrukcja With … End With ................................................................................... 243
Przykłady kodu z modułów standardowych .................................................................... 244
Wykorzystanie danych z tabeli tblInfo ...................................................................... 244
Kod zakresu dat dla menu głównego ...................................................................... 246
Przykładowy kod kryjący się za formularzami ................................................................. 248
Formularz nowego rekordu ..................................................................................... 251
Formularze sortowania i filtracji .............................................................................. 256
Zdarzenie dwukrotnego kliknięcia dla podformularza arkusza danych ........................ 261
Podsumowanie .......................................................................................................... 263
Część II Modyfikacja, uaktualnianie i konserwacja aplikacji w Accessie
265
Rozdział 8. Zarządzanie cyklem życia aplikacji ................................................................................... 267
Modyfikacja aplikacji .................................................................................................. 267
Aktualizacja do nowej wersji pakietu Office ................................................................... 268
Aktualizacja aplikacji do nowego formatu bazy danych ............................................. 270
Ustawienie osobnych partycji systemowych dla różnych wersji pakietu Office ............. 270
Korzystanie z baz danych Accessa 2000 w nowszych wersjach Accessa .................... 271
Praca z klientami ....................................................................................................... 278
Relacje z klientami ..................................................................................................... 279
Dokonywanie modyfikacji żądanych przez klienta .......................................................... 280
Zmiany związane z aplikacją .................................................................................. 280
Modyfikacje standardowe ...................................................................................... 293
Dostosowanie komponentu listów Worda z głównego menu ...................................... 296
Podsumowanie .......................................................................................................... 305
Rozdział 9. Modyfikacja istniejącej aplikacji ........................................................................................ 307
Stosowanie konwencji nazewnictwa ............................................................................. 307
Konwencja nazewnictwa Leszynskiego .................................................................... 309
Zastosowanie notacji LNC w bazie danych .............................................................. 315
8
Microsoft Access. Podręcznik administratora
Tworzenie menu ......................................................................................................... 321
Normalizacja tabel i relacji .......................................................................................... 322
Modyfikacja formularzy, by było możliwe wyświetlanie i edytowanie danych
ze związków wiele do wielu ....................................................................................... 328
Modyfikacja formularza fpriEBookNotes .................................................................. 329
Modyfikacja formularza frmTreeViewEBookNotes ..................................................... 333
Utworzenie nowego formularza frmAuthors .............................................................. 338
Modyfikacja raportów, by uwzględniały związek wiele do wielu ........................................ 340
Podsumowanie .......................................................................................................... 346
Rozdział 10. Przenoszenie starych danych do nowej bazy danych .................................................... 347
Pobieranie starych danych .......................................................................................... 347
Wykorzystanie kwerend z wyliczanymi polami do przenoszenia danych z tabel
nieznormalizowanych do znormalizowanych ................................................................ 350
Wykorzystanie kodu VBA do przenoszenia danych z nieznormalizowanej tabeli
do powiązanych tabel znormalizowanych ................................................................... 358
Denormalizacja tabel .................................................................................................. 368
Podsumowanie .......................................................................................................... 375
Część III Korzystanie z innych komponentów pakietu Office (i nie tylko)
377
Rozdział 11. Korzystanie z Worda .......................................................................................................... 379
Pisanie kodu automatyzacji ......................................................................................... 380
Przydatne przyciski paska narzędziowego ................................................................ 381
Model obiektu Worda ................................................................................................. 382
Diagram modelu obiektu Worda ............................................................................. 382
Uwaga na temat wyliczeń ...................................................................................... 384
Podstawowe polecenia automatyzacji ..................................................................... 386
Skrótowe tworzenie kodu VBA dla Worda ................................................................ 387
Eksport danych Accessa do dokumentów Worda ........................................................... 388
Typy scalania ....................................................................................................... 389
Przykłady wykonywania scalenia ............................................................................. 390
Import danych z tabel Worda do Accessa ..................................................................... 426
Problemy automatyzacji i sposoby ich unikania ............................................................. 432
Referencje ........................................................................................................... 433
Pobranie katalogu dokumentów z Worda ................................................................. 434
Podsumowanie .......................................................................................................... 438
Rozdział 12. Korzystanie z Outlooka ...................................................................................................... 439
Tworzenie kodu automatyzacji ..................................................................................... 439
Model obiektu Outlooka .............................................................................................. 440
Diagram modelu obiektu Outlooka ......................................................................... 440
Podstawowe polecenia automatyzacji ..................................................................... 444
Obiekt NameSpace i inne obiekty o nietypowych nazwach ........................................ 445
Składnia dotycząca referencji do obiektów Outlooka ................................................ 445
Odniesienia do elementów Outlooka w kodzie i interfejsie ........................................ 447
Kreator wymiany danych z Outlookiem .................................................................... 447
Eksport danych Accessa do elementów Outlooka ......................................................... 448
Tworzenie wiadomości e-mail z poziomu menu głównego .......................................... 451
Formularz z listą umożliwiającą wybór wielu elementów ............................................ 453
Formularz z arkuszem danych ................................................................................ 464
Wysłanie e-maila z raportem .................................................................................. 483
[ Pobierz całość w formacie PDF ]