MS Access podręcznik administratora, E - book , audi0 booki - lektury streszczenia i inne książki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Microsoft Access.
SPIS TREŒCI
Podrêcznik administratora
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Helen Feddema
T³umaczenie: Rafa³ Joñca
ISBN: 83-246-0279-8
Tytu³ orygina³u:
Format: B5, stron: 588
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Program Microsoft Access cieszy siê spor¹ popularnoœci¹ wœród u¿ytkowników.
Nie wszyscy jednak wiedz¹, ¿e aby prawid³owo zarz¹dzaæ bazami danych Accessa,
nale¿y u¿ywaæ specjalnych aplikacji. Ich napisane to skomplikowany proces — trzeba
zaprojektowaæ interfejs u¿ytkownika, dobraæ komponenty, stworzyæ kwerendy,
opracowaæ procedury, a przede wszystkim umiejêtnie po³¹czyæ to wszystko w ca³oœæ.
W ksi¹¿ce „Microsoft Access. Podrêcznik administratora” znajdziesz kompletny zbiór
informacji na temat budowania aplikacji w Accessie. Nauczysz siê projektowaæ
i tworzyæ tabele oraz wykorzystywaæ gotowe komponenty interfejsu u¿ytkownika.
Dowiesz siê, jak napisaæ wydajne i szybkie kwerendy oraz przedstawiæ dane w postaci
wykresów, tabel i raportów. Poznasz elementy jêzyka VBA i mo¿liwoœci wymiany
danych miêdzy ró¿nymi aplikacjami pakietu MS Office.
Typy danych w tabelach MS Access
Normalizacja danych
Projektowanie formularzy
Zastosowanie kwerend do przetwarzania danych
Prezentacja danych na wykresach
Drukowanie danych z zastosowaniem raportów
Pisanie kodu modu³ów aplikacji
Modyfikowanie i aktualizowanie aplikacji
Konwersja baz danych ze starszych wersji Accessa
£¹czenie aplikacji z innymi sk³adnikami pakietu MS Office
Jeœli chcesz stworzyæ wydajn¹ i sprawnie dzia³aj¹c¹ aplikacjê, siêgnij po tê ksi¹¿kê —
znajdziesz w niej wszystkie niezbêdne informacje.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
1
O autorce ...................................................................................................................................................11
1
Wprowadzenie ......................................................................................................................................... 13
Część I Tworzenie aplikacji w Accessie
17
Rozdział 1. Tworzenie bazy danych dla aplikacji ..................................................................................... 19
Uzyskiwanie informacji ................................................................................................. 20
Rozpoznanie zadań i obiektów biznesowych ................................................................... 21
Określenie encji ........................................................................................................... 22
Tworzenie tabel dla aplikacji ......................................................................................... 24
Sposoby tworzenia tabel ......................................................................................... 25
Tworzenie tabel ...................................................................................................... 28
Typy danych pól tabeli .................................................................................................. 33
Normalizacja ................................................................................................................ 46
Pierwsza postać normalna

eliminacja powtarzających się grup ................................ 46
Druga postać normalna

eliminacja redundancji danych ........................................... 47
Trzecia postać normalna

eliminacja kolumn, które nie zależą od klucza ................... 48
Czwarta postać normalna

izolacja niezależnych związków wielokrotnych ................... 48
Piąta postać normalna — izolacja semantycznie powiązanych związków wielokrotnych ..... 48
Określenie związków .................................................................................................... 49
Związek jeden do wielu ........................................................................................... 50
Związek jeden do jednego ....................................................................................... 52
Związek wiele do wielu ............................................................................................ 53
Podsumowanie ............................................................................................................ 54
Rozdział 2. Zastosowanie formularzy do pracy z danymi .................................................................... 55
Typy formularzy ............................................................................................................ 55
Tworzenie formularzy .................................................................................................... 60
Korzystanie z dodatku Design Schemes ................................................................... 60
Tworzenie standardowego formularza głównego ......................................................... 61
Tworzenie i osadzanie podformularzy typu pojedynczego i arkusza danych ...................... 74
Tworzenie formularzy ciągłych .................................................................................. 91
Tworzenie formularza dla związku wiele do wielu ....................................................... 93
Podsumowanie ............................................................................................................ 94
Rozdział 3. Wybór odpowiednich formantów dla formularza .............................................................. 97
Formanty standardowe ................................................................................................. 97
Przydatne formanty standardowe .............................................................................. 97
Mniej użyteczne formanty standardowe ................................................................... 129
 6
Microsoft Access. Podręcznik administratora
Formanty specjalne .................................................................................................... 130
Formant Karta (zakładki) ....................................................................................... 131
Formant Kalendarz ................................................................................................ 131
Formant TreeView (widok drzewa) ........................................................................... 132
Formanty ActiveX ....................................................................................................... 135
Formant DateTimePicker ....................................................................................... 136
Formant MonthView .............................................................................................. 136
Podsumowanie .......................................................................................................... 137
Rozdział 4. Sortowanie i filtrowanie danych za pomocą kwerend ......................................................139
Kwerendy wybierające ................................................................................................ 139
Proste kwerendy wybierające ................................................................................. 139
Kwerendy podsumowujące ..................................................................................... 145
Kwerendy krzyżowe .................................................................................................... 150
Kwerendy modyfikujące .............................................................................................. 155
Kwerenda dołączająca ........................................................................................... 155
Kwerenda aktualizująca ......................................................................................... 158
Kwerendy tworzące tabele ..................................................................................... 163
Kwerenda usuwająca ............................................................................................ 164
Kwerendy specyficzne dla języka SQL .......................................................................... 166
Kwerendy składające ............................................................................................ 166
Kwerendy definicji danych ...................................................................................... 168
Podkwerendy ........................................................................................................ 170
Podsumowanie .......................................................................................................... 172
Rozdział 5. Zastosowanie tabel i wykresów przestawnych do interakcji z danymi .........................173
Utworzenie kwerendy będącej źródłem danych .............................................................. 174
Tabele przestawne ..................................................................................................... 175
Pasek narzędziowy tabeli przestawnej .................................................................... 182
Okno właściwości tabeli przestawnej ...................................................................... 185
Wykresy przestawne ................................................................................................... 186
Pasek narzędziowy wykresu przestawnego .............................................................. 190
Osadzony wykres przestawny ................................................................................. 192
Podsumowanie .......................................................................................................... 193
Rozdział 6. Drukowanie danych przy użyciu raportów .......................................................................195
Zasady projektowania raportów ................................................................................... 195
Kreator raportów ................................................................................................... 196
Korzystanie z szablonów raportów .......................................................................... 200
Raporty tabelaryczne .................................................................................................. 201
Raporty grupujące ...................................................................................................... 203
Raporty etykietowe ..................................................................................................... 208
Raporty kolumnowe .................................................................................................... 209
Raporty z podraportami .............................................................................................. 214
Raporty filtrowane przez formularz ............................................................................... 215
Raporty podsumowujące ............................................................................................. 218
Specjalne formatowanie raportów ................................................................................ 218
Formatowanie warunkowe dla formantów i sekcji raportu ......................................... 219
Umieszczenie na raporcie znaku wodnego .............................................................. 222
Spis treści
7
Tworzenie głównego menu za pomocą dodatku Menu Manager ...................................... 226
Instalacja .................................................................................................................. 226
Przygotowania ...................................................................................................... 227
Uruchomienie dodatku .......................................................................................... 228
Podsumowanie .......................................................................................................... 232
Rozdział 7. Pisanie kodu VBA w modułach ............................................................................................ 233
Eksplorator projektu .............................................................................................. 234
Okienko właściwości ............................................................................................. 234
Okno Immediate ................................................................................................... 235
Okno modułu ........................................................................................................ 235
Uzyskiwanie pomocy ............................................................................................. 236
Typy modułów ............................................................................................................ 236
Instrukcje używane w modułach .................................................................................. 237
Instrukcja Call ...................................................................................................... 237
Pętla Do While … Loop ......................................................................................... 238
Pętla Do Until … Loop ........................................................................................... 238
Pętla For … Next .................................................................................................. 239
Pętla For Each … Next .......................................................................................... 240
Instrukcja GoTo .................................................................................................... 240
Instrukcja If … Then … Else .................................................................................. 240
Instrukcja Select Case … End Select ..................................................................... 241
Instrukcja With … End With ................................................................................... 243
Przykłady kodu z modułów standardowych .................................................................... 244
Wykorzystanie danych z tabeli tblInfo ...................................................................... 244
Kod zakresu dat dla menu głównego ...................................................................... 246
Przykładowy kod kryjący się za formularzami ................................................................. 248
Formularz nowego rekordu ..................................................................................... 251
Formularze sortowania i filtracji .............................................................................. 256
Zdarzenie dwukrotnego kliknięcia dla podformularza arkusza danych ........................ 261
Podsumowanie .......................................................................................................... 263
Część II Modyfikacja, uaktualnianie i konserwacja aplikacji w Accessie
265
Rozdział 8. Zarządzanie cyklem życia aplikacji ................................................................................... 267
Modyfikacja aplikacji .................................................................................................. 267
Aktualizacja do nowej wersji pakietu Office ................................................................... 268
Aktualizacja aplikacji do nowego formatu bazy danych ............................................. 270
Ustawienie osobnych partycji systemowych dla różnych wersji pakietu Office ............. 270
Korzystanie z baz danych Accessa 2000 w nowszych wersjach Accessa .................... 271
Praca z klientami ....................................................................................................... 278
Relacje z klientami ..................................................................................................... 279
Dokonywanie modyfikacji żądanych przez klienta .......................................................... 280
Zmiany związane z aplikacją .................................................................................. 280
Modyfikacje standardowe ...................................................................................... 293
Dostosowanie komponentu listów Worda z głównego menu ...................................... 296
Podsumowanie .......................................................................................................... 305
Rozdział 9. Modyfikacja istniejącej aplikacji ........................................................................................ 307
Stosowanie konwencji nazewnictwa ............................................................................. 307
Konwencja nazewnictwa Leszynskiego .................................................................... 309
Zastosowanie notacji LNC w bazie danych .............................................................. 315
8
Microsoft Access. Podręcznik administratora
Tworzenie menu ......................................................................................................... 321
Normalizacja tabel i relacji .......................................................................................... 322
Modyfikacja formularzy, by było możliwe wyświetlanie i edytowanie danych
ze związków wiele do wielu ....................................................................................... 328
Modyfikacja formularza fpriEBookNotes .................................................................. 329
Modyfikacja formularza frmTreeViewEBookNotes ..................................................... 333
Utworzenie nowego formularza frmAuthors .............................................................. 338
Modyfikacja raportów, by uwzględniały związek wiele do wielu ........................................ 340
Podsumowanie .......................................................................................................... 346
Rozdział 10. Przenoszenie starych danych do nowej bazy danych .................................................... 347
Pobieranie starych danych .......................................................................................... 347
Wykorzystanie kwerend z wyliczanymi polami do przenoszenia danych z tabel
nieznormalizowanych do znormalizowanych ................................................................ 350
Wykorzystanie kodu VBA do przenoszenia danych z nieznormalizowanej tabeli
do powiązanych tabel znormalizowanych ................................................................... 358
Denormalizacja tabel .................................................................................................. 368
Podsumowanie .......................................................................................................... 375
Część III Korzystanie z innych komponentów pakietu Office (i nie tylko)
377
Rozdział 11. Korzystanie z Worda .......................................................................................................... 379
Pisanie kodu automatyzacji ......................................................................................... 380
Przydatne przyciski paska narzędziowego ................................................................ 381
Model obiektu Worda ................................................................................................. 382
Diagram modelu obiektu Worda ............................................................................. 382
Uwaga na temat wyliczeń ...................................................................................... 384
Podstawowe polecenia automatyzacji ..................................................................... 386
Skrótowe tworzenie kodu VBA dla Worda ................................................................ 387
Eksport danych Accessa do dokumentów Worda ........................................................... 388
Typy scalania ....................................................................................................... 389
Przykłady wykonywania scalenia ............................................................................. 390
Import danych z tabel Worda do Accessa ..................................................................... 426
Problemy automatyzacji i sposoby ich unikania ............................................................. 432
Referencje ........................................................................................................... 433
Pobranie katalogu dokumentów z Worda ................................................................. 434
Podsumowanie .......................................................................................................... 438
Rozdział 12. Korzystanie z Outlooka ...................................................................................................... 439
Tworzenie kodu automatyzacji ..................................................................................... 439
Model obiektu Outlooka .............................................................................................. 440
Diagram modelu obiektu Outlooka ......................................................................... 440
Podstawowe polecenia automatyzacji ..................................................................... 444
Obiekt NameSpace i inne obiekty o nietypowych nazwach ........................................ 445
Składnia dotycząca referencji do obiektów Outlooka ................................................ 445
Odniesienia do elementów Outlooka w kodzie i interfejsie ........................................ 447
Kreator wymiany danych z Outlookiem .................................................................... 447
Eksport danych Accessa do elementów Outlooka ......................................................... 448
Tworzenie wiadomości e-mail z poziomu menu głównego .......................................... 451
Formularz z listą umożliwiającą wybór wielu elementów ............................................ 453
Formularz z arkuszem danych ................................................................................ 464
Wysłanie e-maila z raportem .................................................................................. 483
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • annablack.xlx.pl