Martin Heideger - Bycie i Czas, Książki, Martin Heideger

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
BIBLIOTEKA WSPÓŁCZESNYCH FILOZOFÓW
Martin
HEIDEGGER
Bycie i czas
WYDAWNICTWO \Al'K()WH PWN
BIBLIOTEKA WSPÓŁCZESNYCH FILOZOFÓW
MARTIN HEIDEGGER
BYCIE I CZAS
PrzełoĄył,
przedmową i przypisami opatrzył
BOGDAN BARAN
1994
WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN
Dane oryginału
Martin Heidegger,
Sein und .
© Max Niemeyer Verlag
Tiibingen (17. ed. 1993)
Komitet Redakcyjn
yjny
Marek J. Siemek

-
Przewodniczący
Jacek Hołówka, Edmund Mokrzycki, Jan Woleński
SPIS TREŚCI
Bogdan Baran: Przedmowa
XI
Redaktor
Elżbieta Nowakowska-Sołtan
BYCIE I CZAS
Biblioteka DSWE
we Wrocławiu
1
Wprowadzenie
EKSPOZYCJA PYTANIA O SENS BYCIA
Rozdział pierwszy
KONIECZNOŚĆ, STRUKTURA I PRYMAT KWESTII BYCIA
3
§ 1. Konieczność wyraźnego powtórzenia pytania o bycie .
3
300-031541-00-0
§ 2. Formalna struktura pytania o bycie
7
§ 3. Ontologiczny prymat kwestii bycia
13
§ 4. Ontyczny prymat kwestii bycia
17
Rozdział drugi
DWOJAKI CEL OPRACOWANIA KWESTII BYCIA. METODA BADANIA I JEJ
ZARYS
22
§ 5. Ontologiczna analityka jestestwa jako odsłonięcie hory-
zontu interpretacji sensu bycia w ogóle
22
§ 6. Zadanie destrukcji dziejów ontologii
28
Copyright
©
for the Polish edition
by Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z o. o.
Warszawa 1994
§ 7. Fenomenologiczna metoda badania
38
A. Pojęcie fenomenu
40
B. Pojęcie logosu
45
C. Wstępne pojęcie fenomenologii
49
ISBN 83-01-11244-1
§ 8. Zarys rozprawy
55
Część pierwsza
INTERPRETACJA JESTESTWA ZE WZGLĘDU NA CZASOWOŚĆ
I EKSPLIKACJA CZASU JAKO TRANSCENDENTALNEGO HORYZONTU
PYTANIA O BYCIE
C. Dookólność otoczenia i „przestrzenność" jestestwa 144
§ 22. Przestrzenność tego, co wewnątrz świata poręczne . .145
§ 23. Przestrzenność bycia-w-świecie
149
§ 24. Przestrzenność jestestwa a przestrzeń
156
Dziai pierwszy
PRZYGOTOWAWCZA ANALIZA FUNDAMENTALNA JESTESTWA
Rozdział pierwszy
EKSPOZYCJA ZADANIA PRZYGOTOWAWCZEJ ANALIZY JESTESTWA
Rozdział czwarty
BYCIE-W-ŚWIECIE JAKO WSPÓŁBYCIE I BYCIE SOBĄ. „SIĘ"
162
....
58
§ 25. Podjęcie egzystencjalnego pytania o „kto" jestestwa
. 163
§ 26. Wspóljestestwo innych i powszednie wspólbycie
... 167
§ 9. Temat analityki jestestwa
58
§ 27. Powszednie bycie Sobą i Się
179
§ 10. Odróżnienie analityki jestestwa od antropologii, psycho-
logii i biologii
63
Rozdział piąty
BYCIE JAKO TAKIE
§ 11. Analityka egzystencjalna a interpretacja prymitywnego
jestestwa. Trudności w osiągnięciu „naturalnego pojęcia
świata"
186
71
§ 28. Zadanie tematycznej analizy bycia-w
186
A. Egzystencjalna konstytucja „tu oto"
190
Rozdział drugi
BYCIE-W-ŚWIECIE W OGÓLE JAKO PODSTAWOWE UKONSTYTUOWANIE
JESTESTWA
§ 29. Bycie-tu-oto jako położenie
190
74
§ 30. Lęk jako modus położenia
199
§ 31. Bycie-tu-oto jako rozumienie
202
§ 12. Wstępny opis bycia-w-świecie na podstawie orientacji
na bycie-w jako takie
§ 32. Rozumienie i wykładnia
210
74
§ 33. Wypowiedź jako pochodny modus wykładni
....
218
§ 13. Egzemplifikacja bycia-w przez jego ufundowany mo-
dus. Poznanie świata
§ 34. Bycie-tu-oto i mowa. Język
227
84
B. Powszednie bycie „tu oto" i upadanie jestestwa
236
§ 35. Gadanina
237
Rozdział trzeci
ŚWIATOWOŚĆ ŚWIATA
. . .
89
§ 36. Ciekawość
241
§ 37. Dwuznaczność
245
§ 14. Ogólna idea światowości świata
89
§ 38. Upadanie i rzucenie
248
A. Analiza otoczeniowości i światowości w ogóle
94
§ 15. Bycie bytu spotykanego w otoczeniu
94
Rozdział szósty
TROSKA JAKO BYCIE JESTESTWA
§ 16. Światowy charakter otoczenia anonsujący się w we-
wnątrzświatowym bycie 102
§17. Odniesienie i znak . 109
§ 18. Powiązanie i oznaczoność; światowość świata . . . . 118
B. Skontrastowanie analizy światowości z Kartezjańską interpretacją
świata 126
§ 19. Określenie „świata" jako res extensa 127
§ 20. Fundamenty ontologicznego określenia „świata" . . . 131
§ 21. Hermeneutyczna dyskusja Kartezjańskiej ontologii
„świata"
256
§ 39. Pytanie o pierwotny całokształt strukturalnej całości jes-
testwa
256
§ 40. Podstawowe położenie trwogi jako wyróżniona postać
otwartości jestestwa
261
§ 41. Bycie jestestwa jako troska
270
135
§ 42. Potwierdzenie egzystencjalnej interpretacji jestestwa ja-
ko troski przez przedontologiczną samowykładnię jestes-
twa
278
§ 43. Jestestwo, światowość i realność
283
§ 54. Problem poświadczenia właściwej możliwości egzysten-
cyjnej 376
§ 55. Egzystencjalno-ontologiczne fundamenty sumienia . . 380
§ 56. Zew jako charakter sumienia
a) Realność jako problem bycia i dowiedlności „świata
zewnętrznego"
285
b) Realność jako problem ontologiczny
295
383
c) Realność i troska
298
§ 57. Sumienie jako zew troski
386
§ 44. Jestestwo, otwartość i prawda
300
§ 58. Rozumienie wezwania a wina
393
a) Tradycyjne pojęcie prawdy i jego fundamenty onto-
logiczne
302
§ 59. Egzystencjalna interpretacja sumienia i jego potoczna
wykładnia
406
b) Pierwotny fenomen prawdy i wtórność tradycyjnego
pojęcia prawdy 309
c) Sposób bycia prawdy i zakładanie prawdy . . . . 319
§ 60. Egzystencjalna struktura poświadczonej w sumieniu
właściwej możności bycia
414
Rozdział trzeci
WŁAŚCIWA MOŻNOŚĆ BYCIA CAŁOŚCIĄ JESTESTWA A CZASOWOŚĆ JAKO
ONTOLOGICZNY SENS TROSKI
Dział drugi
JESTESTWO I CZASOWOŚĆ
.
424
§ 61. Wstępny zarys metodycznego przejścia od wyodrębnie-
nia właściwego bycia jestestwa całością do fenomenalne-
go wydobycia czasowości
§ 45. Wynik przygotowawczej analizy fundamentalnej jestest-
wa i zadanie źródłowej egzystencjalnej interpretacji tego
bytu
424
325
§ 62. Egzystencyjnie właściwa możność bycia całością jestest-
wa jako wybiegające zdecydowanie
428
Rozdział pierwszy
MOŻLIWE BYCIE CAŁOŚCIĄ JESTESTWA I BYCIE KU ŚMIERCI
....
332
§ 63. Sytuacja hermeneutyczna uzyskana w celu interpretacji
sensu bycia troski a metodologiczny charakter egzysten-
cjalnej analityki w ogóle
436
§ 46. Pozorna niemożliwość ontologicznego ujęcia i określenia
całościowego bycia jestestwa
§ 64. Troska i charakter Siebie
444
332
§ 65. Czasowość jako ontologiczny sens troski
453
§ 66. Czasowość jestestwa i płynące z niej zadania bardziej
źródłowego powtórzenia analizy egzystencjalnej . . . 464
§ 47. Możliwość doświadczenia śmierci innych i możliwość
ujęcia całego jestestwa
334
§ 48. Zaległość, kres i całokształt
339
Rozdział czwarty
CZASOWOŚĆ I POWSZEDNIOŚĆ
§ 49. Odróżnienie egzystencjalnej analizy śmierci od innych
możliwych interpretacji tego fenomenu ....... 346
§ 50. Wstępny zarys egzystencjalno-ontologicznej struktury
śmierci
468
§ 67. Podstawowa ciągłość egzystencjalnego ukonst
nia
351
jestestwa i wstępny zarys czasowej interr
ukonstytuowania
>c
>
§51. Bycie ku śmierci i powszedniość jestestwa
354
§ 68. Czasowość otwartości w ogóle
. .
§ 52. Powszednie bycie ku kresowi i pełne egzystencjalne po-
jęcie śmierci 358
§ 53. Egzystencjalny zarys właściwego bycia ku śmierci . . 365
a) Czasowość rozumienia
....
b) Czasowość położenia
....
£>
c) Czasowość upadania
...
o*
^ &
Rozdział drugi
POŚWIADCZENIE W JESTESTWIE WŁAŚCIWEJ MOŻNOŚCI BYCIA I ZDECY-
DOWANIE
d) Czasowość mowy
...
^- ^?
^^_
§ 69. Czasowość bycia-w-świecie
a
..cał'asystentem
<^.xCie
Gram-
376
świat
1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • annablack.xlx.pl