M20010432, Ciekawe książki- haslo 123
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Monitor Polski Nr 26
— 502 —
Poz. 432
432
OBWIESZCZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 26 lipca 2001 r.
o og∏oszeniu Koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju.
Stosownie do art. 10 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia
20 lipca 2000 r. o og∏aszaniu aktów normatywnych
i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62,
poz. 718) og∏asza si´ Koncepcj´ polityki przestrzenne-
go zagospodarowania kraju, stanowiàcà za∏àcznik do
obwieszczenia.
7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym
(Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139, Nr 41, poz. 412 i Nr 111,
poz. 1279 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 109,
poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268), zosta∏a przyj´ta w dniu
5 paêdziernika 1999 r. przez Rad´ Ministrów oraz
w dniu 17 listopada 2000 r. przez Sejm Rzeczypospoli-
tej Polskiej.
Koncepcja polityki przestrzennego zagospodaro-
wania kraju, zgodnie z art. 56 ust. 1—3 ustawy z dnia
Prezes Rady Ministrów:
J. Buzek
Monitor Polski Nr 26
— 503 —
Poz. 432
Za∏àcznik do obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 26 lipca 2001 r. (poz. 432)
KONCEPCJA POLITYKI
PRZESTRZENNEGO
ZAGOSPODAROWANIA KRAJU
SPIS TREÂCI
WPROWADZENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
506
SYNTEZA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
507
1.
PODSTAWOWE UWARUNKOWANIA, CELE STRATEGICZNE ORAZ KIERUNKI POLITYKI PRZESTRZENNEGO
ZAGOSPODAROWANIA KRAJU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 507
2. NARZ¢DZIA POLITYKI PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 510
2.1. Ustawodawstwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 510
2.2. Instrumenty gospodarcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511
2.3. Inwestycje publiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511
3. PROPOZYCJE INSTRUMENTACJI SYSTEMOWEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511
3.1. System instrumentacji polityki przestrzennej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511
3.2. Wzmocnienie roli polityki przestrzennej w kszta∏towaniu rozwoju kraju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 512
3.3. Zmiana ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 513
3.4. Monitorowanie zmian — organizacja Systemu Informacji Przestrzennej (SIP) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 513
3.5. Wprowadzenie Strategicznych Ocen Oddzia∏ywania na Ârodowisko (SOOS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 514
PODSTAWOWE UWARUNKOWANIA, CELE I KIERUNKI POLITYKI
PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU
I.
Uwarunkowania rozwoju polskiej przestrzeni
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 515
1. UWARUNKOWANIA ZEWN¢TRZNE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 515
1.1. Cywilizacja informacyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 515
1.2. Globalizacja gospodarki — polaryzacja przestrzeni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 515
1.3. Ekorozwój . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 516
1.4. Demokracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 517
1.5. Zwornikowe po∏o˝enie Polski w nowej przestrzeni europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 517
1.6. Polskie priorytety w procesie integracji przestrzeni europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 518
2. UWARUNKOWANIA WEWN¢TRZNE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 521
2.1. Kontekst ustrojowy polityki przestrzennej paƒstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 521
2.2. Regionalna organizacja paƒstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 522
2.3. D∏ugookresowe planowanie strategiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 523
3. STRUKTURA POLSKIEJ PRZESTRZENI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 524
3.1. Historycznie ukszta∏towana struktura zagospodarowania przestrzennego kraju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 524
3.2. Istota racjonalnoÊci i deformacje zagospodarowania przestrzeni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 524
3.3. Zró˝nicowanie przestrzeni spo∏eczno-gospodarczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 524
3.4. Zró˝nicowanie Êrodowiska przyrodniczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 526
3.5. Przes∏anki ekologiczne polityki przestrzennej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 526
3.6. Prognozy demograficznego kontekstu przekszta∏ceƒ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 530
II.
System strategicznych celów rozwoju kraju
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 533
1. D¸UGOOKRESOWA STRATEGIA DYNAMICZNEGO RÓWNOWA˚ENIA ROZWOJU PODSTAWÑ
POLITYKI PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 533
1.1. Kluczowy dylemat strategiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 533
Monitor Polski Nr 26
— 504 —
Poz. 432
1.2. Pozycja Polski na tle innych krajów europejskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 535
1.3. Ku zintegrowanemu ∏adowi zrównowa˝onego rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 536
2. STRATEGICZNE CELE ROZWOJU I PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 536
2.1. System celów strategicznych instrumentem równowa˝enia rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 536
2.2. Cele rozwoju spo∏eczno-gospodarczego podstawà systemu gospodarowania przestrzenià . . . . . . . . . . . . . . . . . 537
3. STRUKTURALNE PRZEKSZTA¸CENIA PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU . . . . . . . . . . . . . . . . 541
3.1. G∏ówne kierunki transformacji struktury spo∏eczno-gospodarczej kraju podstawà przekszta∏ceƒ
przestrzennych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 541
3.2. Otwarty system przestrzenny kraju XXI wieku — elastyczny model równowa˝enia rozwoju polskiej
przestrzeni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 542
3.3. Priorytety przekszta∏ceƒ przestrzennego zagospodarowania kraju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 543
III.
G∏ówne kierunki polityki przestrzennego zagospodarowania kraju
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 544
1. POLITYKA DYNAMIZACJI PRZEKSZTA¸CE¡ — KSZTA¸TOWANIE PRZESTRZENI OTWARTEJ,
KONKURENCYJNEJ, INNOWACYJNEJ I EFEKTYWNEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 544
1.1. Polityka kszta∏towania systemu dynamizacji przestrzennej struktury kraju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 544
1.2. Polityka kszta∏towania Warszawy jako metropolii sto∏ecznej o znaczeniu europejskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 544
1.3. Polityka kszta∏towania europoli — oÊrodków o znaczeniu europejskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 545
1.4. Polityka kszta∏towania oÊrodków o znaczeniu krajowym, ponadregionalnym i regionalnym . . . . . . . . . . . . . . . . 546
1.5. Polityka kszta∏towania pasm przyspieszonego rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 547
1.6. Polityka kszta∏towania kompleksów gospodarki turystycznej dynamizujàcej rozwój . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 548
2. POLITYKA OCHRONY I UWARUNKOWANEGO EKOLOGICZNIE KSZTA¸TOWANIA PRZESTRZENI
PRZYRODNICZEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 549
2.1. Za∏o˝enia polityki proekologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 549
2.2. Polityka kszta∏towania krajowej sieci ekologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 551
2.2.1. Sieç NATURA 2000 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 551
2.2.2. NATURA 2000 i polski system ochrony przyrody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 551
2.2.3. Aspekty ekonomiczne i przestrzenne wprowadzenia sieci NATURA 2000 w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 551
2.2.4. Sieç ECONET — Polska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 552
2.2.5. Systemy NATURA 2000 i ECONET — wzajemne relacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 556
3.
POLITYKA SELEKTYWNEJ RESTRUKTURYZACJI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 556
4.
POLITYKA MODERNIZACJI ADAPTACYJNEJ ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 557
5.
POLITYKA GENEROWANIA ZRÓ˚NICOWANEJ REGIONALNIE AKTYWNOÂCI SPO¸ECZNO-GOSPODARCZEJ
KRAJU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 558
PODSTAWOWE SYSTEMY PRZESTRZENNE STABILIZUJÑCE POLITYK¢ PRZESTRZENNEGO
ZAGOSPODAROWANIA KRAJU
IV.
Krajowy system osadniczy
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 561
V.
Krajowy system infrastruktury technicznej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 562
1. TRANSPORT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 562
1.1. Korytarze paneuropejskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 562
1.2. Krajowe sieci transportowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 562
2.
TELEKOMUNIKACJA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 566
3.
ENERGETYKA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 566
4.
GOSPODARKA WODNA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 568
VI.
Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 569
VII.
Narz´dzia polityki zagospodarowania przestrzennego kraju
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 573
1. ISTNIEJÑCE NARZ¢DZIA GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 573
1.1. Ustawodawstwo w dziedzinie gospodarki przestrzennej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 573
Monitor Polski Nr 26
— 505 —
Poz. 432
1.2. Instrumenty gospodarcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 576
1.3. Inwestycje publiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 576
2. PROPOZYCJE INSTRUMENTACJI SYSTEMOWEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 577
2.1. Wzmocnienie roli polityki przestrzennej w kszta∏towaniu rozwoju kraju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 577
2.2. Zmiana ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 579
2.3. Monitorowanie zmian — organizacja Systemu Informacji Przestrzennej (SIP) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 580
2.4. Wprowadzenie Strategicznych Ocen Oddzia∏ywania na Ârodowisko (SOOS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 580
VIII. Zadania rekomendowane organom administracji rzàdowej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 582
Spis tabel:
Tabela 1
Cele strategiczne — cele gospodarowania przestrzenià — kryteria kszta∏towania zagospodarowania
przestrzennego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 539
Tabela 2
Polska polityka regionalna a polityka regionalna UE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 560
Spis rysunków:
1. Polska przestrzeƒ w procesie integracji europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 519
2. Koncepcja integracji przestrzeni europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 520
3. Koncepcja systemu regulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 525
4. Szacunkowe dochody województw na 1 mieszkaƒca w 1999 r. w z∏ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 527
5. Zró˝nicowanie przestrzenne prognozowanego przyrostu ludnoÊci Polski
w latach 2000–2030 oraz kszta∏tujàcych go czynników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 532
6. Model równowa˝enia rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 534
7. Procedura równowa˝enia rozwoju — kszta∏towanie ∏adu zintegrowanego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 538
8. Podstawowe elementy struktury przestrzennej terytorium Polski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 553
9. Mapa ochrony zasobów wód powierzchniowych i podziemnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 554
10. Procedura zagospodarowania przestrzennego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 575
11. Koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju — elementy stabilizujàce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 586
Za∏àcznik
Za∏àcznik do Koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju, dotyczàcy ustalenia zakresu,
w jakim Koncepcja stanowi podstaw´ do sporzàdzania programów zadaƒ rzàdowych, s∏u˝àcych do realizacji
ponadlokalnych celów publicznych wp∏ywajàcych na przestrzenne zagospodarowanie kraju . . . . . . . . . . . . . . 587
Monitor Polski Nr 26
— 506 —
Poz. 432
WPROWADZENIE
Koncepcja polityki przestrzennego zagospodaro-
wania kraju (zwana dalej „Koncepcjà”) jest podstawo-
wym dokumentem okreÊlajàcym zasady polityki paƒ-
stwa w dziedzinie przestrzennego zagospodarowania
kraju w perspektywie najbli˝szych kilkunastu lat. Obo-
wiàzek jej sporzàdzania wynika z ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym. Ustawo-
wa formu∏a Koncepcji oznacza, ˝e:
ciem stanowiska wobec przed∏o˝onej Koncepcji spo-
wodowa∏o istotne opóênienie. Dodatkowym czynni-
kiem uwzgl´dnionym w ostatniej fazie prac sta∏a si´
katastrofalna powódê, która latem 1997 r. obj´∏a Pol-
sk´ po∏udniowà i zachodnià oraz cz´Êç Polski central-
nej. Dopiero nowo ukonstytuowana RM decyzjà z dnia
9 grudnia 1997 r. przekaza∏a Koncepcj´ do rozpatrze-
nia Komitetowi Ekonomicznemu Rady Ministrów.
Zgodnie z jego zaleceniami z dnia 2 kwietnia 1998 r.
Koncepcj´ uzupe∏niono o:
•
jej przedmiotem jest
polityka,
a wi´c Êwiadome
oddzia∏ywanie na zagospodarowanie kraju w spo-
sób wspó∏zale˝ny z priorytetami strategii jego roz-
woju,
•
uwarunkowania ustrojowe wynikajàce z planowa-
nej reformy administracyjnej kraju,
•
jej podmiotem jest
Rzàd,
co — zgodnie z zasadà
subsydiarnoÊci — odpowiednio ogranicza zakres
problemowy Koncepcji,
•
odniesienia do wczeÊniej przyj´tych dokumentów
rzàdowych w zakresie polityki regionalnej,
•
wi´kszà konkretyzacj´ zapisów,
•
jej odbiorcami sà
wszystkie podmioty publiczne
i prywatne,
zainteresowane zamierzeniami Rzàdu
w sferze polityki przestrzennego zagospodarowa-
nia kraju,
•
zmian´ sposobu prezentacji na rzecz obszarów
problemowych,
•
szersze omówienie instrumentacji polityki prze-
strzennego zagospodarowania kraju,
•
relacje mi´dzy politykà przestrzennà Rzàdu a poli-
tykà przestrzennà samorzàdów lokalnych i ich po-
nadlokalnych organizacji sà oparte, w procesie
tworzenia Koncepcji,
na procedurach iteracyjnych
oraz
na procedurach negocjacyjnych
w procesach
ich realizacji.
•
sprecyzowanie, w jakim zakresie Koncepcja stano-
wi podstaw´ sporzàdzania programów dla realiza-
cji ponadlokalnych celów publicznych,
•
program dzia∏aƒ na rzecz utrzymania warunków
rozwoju obszarów i miast tracàcych status woje-
wództwa („Dialog i rozwój”, RCSS — Warszawa,
31.03.1998 r.)
Ustawowy wymóg opracowania Koncepcji w try-
bie prac nad strategià rozwoju kraju sytuuje to opraco-
wanie w sferze
planowania strategicznego.
Oznacza
to, ˝e Koncepcja
nie pe∏ni funkcji nadrz´dnego planu
przestrzennego zagospodarowania, wyznaczajàcego
fizyczne rozmieszczenie inwestycji publicznych,
do-
starcza natomiast
przes∏anek do sporzàdzania progra-
mów zawierajàcych zadania rzàdowe.
Prezentowana
jest w formie sukcesywnie sporzàdzanych raportów,
których zakres tematyczny, zasi´g czasowy i forma mo-
gà byç zmienne.
W pracy nad Koncepcjà wykorzystano „Za∏o˝enia
strategii rozwoju kraju” opracowane w RCSS w lutym
1999 r. Ponadto wykorzystano bie˝àce raporty o stanie
gospodarki opracowane przez Rzàdowe Centrum Stu-
diów Strategicznych i przez Ministerstwo Gospodarki,
a tak˝e za∏àczniki nr 6 do ustaw bud˝etowych z lat 1997,
1998 i 1999, dotyczàce inwestycji centralnych.
„Wst´pna Koncepcja”, opracowana przez Central-
ny Urzàd Planowania w 1995 r., zosta∏a zaakceptowana
przez Rad´ Ministrów 21 listopada 1995 r., a nast´pnie
przyj´ta przez Sejm jako podstawa do dalszych prac
planistycznych i konsultacji spo∏ecznych, w postaci re-
zolucji z dnia 14 listopada 1996 r.
Koncepcja zawiera diagnozy uwarunkowaƒ ze-
wn´trznych i wewn´trznych, na ich podstawie zaÊ for-
mu∏uje podstawowe cele polityki przestrzennego zago-
spodarowania kraju, okreÊla generalne kierunki jej re-
alizacji oraz wyznacza konkretne zadania naczelnym
i centralnym organom administracji paƒstwowej do
wykonania w najbli˝szym czasie.
Realizujàc postanowienia Rady Ministrów i Rezolu-
cji Sejmu RP w Rzàdowym Centrum Studiów Strate-
gicznych (RCSS) opracowano nowà wersj´ Koncepcji,
stanowiàcà podsumowanie prac prowadzonych
w Centralnym Urz´dzie Planowania w latach 1995
i 1996 oraz w RCSS w 1997 r.
Przedstawiony w niniejszym dokumencie zakres
problemowy i poziom rozwini´cia uwarunkowaƒ, ce-
lów i kierunków polityki przestrzennego zagospodaro-
wania kraju spe∏nia wymogi ustawy o zagospodarowa-
niu przestrzennym, tworzy podstaw´ do sporzàdzania
planów zagospodarowania przestrzennego woje-
wództw i sektorowych (resortowych) polityk rozwoju,
konkretyzujàcych ponadlokalne cele publiczne wp∏y-
wajàce na przestrzenne zagospodarowanie kraju.
Koncepcja zosta∏a sporzàdzona w dwóch wer-
sjach: rozwini´tej (209 stron + 38 rysunków) i synte-
tycznej (64 strony + 5 rysunków). Syntetyczna wersja,
s∏u˝àca jako dokument rzàdowy, zosta∏a poddana kon-
sultacjom i uzgodnieniom mi´dzyresortowym i z wo-
jewodami. Wnioski z tych konsultacji i uzgodnieƒ zo-
sta∏y zawarte w jej zmienionej wersji z sierpnia 1997 r.
Wstrzymanie si´ ust´pujàcej Rady Ministrów z zaj´-
Koncepcja by∏a rozpatrywana dnia 28 lipca 1999 r.
przez Komitet Polityki Regionalnej i Zrównowa˝onego
Rozwoju RM, który przyjà∏ projekt Koncepcji i zaleci∏
uwzgl´dnienie zg∏oszonych uwag (co dotyczy∏o
[ Pobierz całość w formacie PDF ]