MIDI Cyfrowy interfejs instrumentow muzycznych, ebooki, fragmenty, helion

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO
PRZYK£ADOW
MIDI
SPIS TRECI
Autor: Mariusz Stepieñ
ISBN: 83-7197-892-8
Format: B5, stron: 138
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Wybierz siê w podró¿ w krainê muzyki tworzonej z pomoc¹ komputera.
Naucz siê wykorzystywaæ bogate mo¿liwoci MIDI. MIDI to co wiêcej ni¿ sposób
zapisu melodyjek tworz¹cych t³o niektórych stron internetowych. MIDI jest
profesjonalnym standardem, w oparciu o który komunikuj¹ siê ze sob¹ rozmaite
urz¹dzenia: syntezatory, komputery, sekwensery, efekty i klawiatury muzyczne,
u¿ywanym przez amatorów i profesjonalistów na ca³ym wiecie.
Ksi¹¿ka omawia zarówno „technologiczne” jak i „muzyczne” aspekty MIDI. Dziêki niej
nauczysz siê przygotowywaæ muzykê na swoim PC, poznasz nie tylko sam standard
i jego zastosowania, ale i konkretne programy, takie jak Cubase czy SoundFont Studio.
Opisano:

Podstawy MIDI

£¹czenie urz¹dzeñ wraz ze schematami po³¹czeñ

Sekwenser Cubase — tworzymy utwór krok po kroku

MIDI w praktyce — radzenie sobie z problemami

Sound Blaster Audigy jako modu³ brzmieniowy

CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Inne aplikacje przydatne do tworzenia muzyki
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
 Spis treci
MIDI to… — zamiast wstpu .............................................................7
Rozdział 1. Witaj w wiecie MIDI.......................................................................11
Na pocztku był chaos…...................................................................................................11
Standardy na stray porzdku ...........................................................................................12
Cyfrowa partytura .............................................................................................................13
Kanały MIDI .....................................................................................................................14
Rozdział 2. Łczenie i konfigurowanie urzdze% ....................................................15
Interfejs MIDI — podłczanie komputera do „krwiobiegu” ............................................15
Interfejsy USB — nie tylko do laptopa.............................................................................16
Przełczniki MIDI — gdzie skierowa1 dane.....................................................................17
Kilka zda3 o filtrowaniu komunikatów MIDI...................................................................18
Konfigurowanie karty muzycznej i programu sekwenserowego ......................................19
Przygotowanie syntezatora................................................................................................21
Schematy kabli połczeniowych .......................................................................................22
Schematy połcze3............................................................................................................23
Odtwarzanie utworów z komputera na zewn8trznym syntezatorze............................23
Klawiatura sterujca modułem brzmieniowym karty muzycznej...............................24
Syntezator + komputer w roli sekwensera ..................................................................25
Klawiatura sterujca + komputer + zewn8trzny moduł brzmieniowy ........................27
Syntezator + komputer + inne urzdzenie MIDI ........................................................27
Na scenie — sekwenser steruje wszystkim ................................................................29
Połczenie TO-HOST .................................................................................................30
Rozdział 3. Strumie% danych MIDI......................................................................31
Jeszcze co? na rozgrzewk8 ................................................................................................31
Sekwenser..........................................................................................................................33
Nuty przede wszystkim .....................................................................................................34
Program change i rodzinka................................................................................................35
Pitch Bend .........................................................................................................................36
Aftertouch (Channel Pressure) ..........................................................................................37
Komunikaty z grupy Control Change ...............................................................................37
Kontroler RPN...................................................................................................................38
Kontroler NRPN................................................................................................................40
Komunikaty System Exclusive .........................................................................................41
System szesnastkowy — strachy na Lachy ................................................................41
Posta1 komunikatów ...................................................................................................42
Rozdział 4. Cubase — praca z sekwenserem......................................................45
Poznajemy miejsce pracy ..................................................................................................45
Górny pasek statusu ....................................................................................................45
Pole inspektora............................................................................................................46
 Aktywne kolumny.......................................................................................................47
Widok partii instrumentalnych ...................................................................................48
Panel sterujcy ............................................................................................................48
Klawisze skrótów........................................................................................................49
Przyborniki..................................................................................................................49
Tryby edycji — wprowadzenie .........................................................................................51
Key Edit ......................................................................................................................51
List ..............................................................................................................................52
Drum ...........................................................................................................................53
Score ...........................................................................................................................54
Mastertrack .................................................................................................................54
Konfiguracja programu .....................................................................................................54
Setup MME.................................................................................................................56
MIDI System Setup.....................................................................................................57
MIDI Filtering.............................................................................................................58
Metronome..................................................................................................................59
Synchronization ..........................................................................................................59
Typ ?cieek .................................................................................................................60
Inne opcje....................................................................................................................61
Przepis na utwór ................................................................................................................61
Przygotowania.............................................................................................................62
Tempo utworu.............................................................................................................63
Transpozycja i dynamika gry......................................................................................64
Nagrywanie .................................................................................................................66
Dobór instrumentów ...................................................................................................66
Edycja .........................................................................................................................68
Mikser .........................................................................................................................71
Proporcje gło?no?ci w partii perkusyjnej....................................................................72
ABC stosowania kontrolerów .....................................................................................74
Kwantyzacja................................................................................................................79
Funkcje MIDI..............................................................................................................80
Komunikaty SysEx .....................................................................................................81
Eksport do formatu SMF0 i SMF1 .............................................................................82
Praca z kilkoma urzdzeniami...........................................................................................83
Łczenie materiału MIDI i AUDIO ..................................................................................84
Podstawowe czynno?ci konfiguracyjne ......................................................................84
Wstawianie zawarto?ci plików ...................................................................................86
Nagrywanie dLwi8ku ..................................................................................................88
Rozdział 5. MIDI w praktyce..............................................................................89
Zawieszajce si8 dLwi8ki ..................................................................................................89
Przygotowanie dyskietek...................................................................................................90
Zapis i odczyt pami8ci urzdze3 .......................................................................................91
Sterowanie procesorem efektów lub wokalizerem............................................................92
Vocoder — głos a’la Cher na ywo ..................................................................................92
System Exclusive — sterowanie efektem Wah w urzdzeniach XG................................94
Mam syntezator z niestandardowym nap8dem dyskietek… .............................................95
Syntezator programowy moe zaszkodzi1 ........................................................................96
Obwiednia amplitudowa ADSR........................................................................................97
Rozdział 6. Sound Blaster Audigy w roli modułu brzmieniowego ..........................99
Wczytywanie do pami8ci banku brzmie3.............................................................................99
Adresowanie brzmie3......................................................................................................101
Rozdział 5.
MIDI w praktyce
Tytuł tego rozdziału mówi sam za siebie. Znalazły si w nim rozwizania czsto
spotykanych problemów oraz omówienia nietypowych sytuacji. Mam tu na my li
midzy innymi podrozdział opisujcy zadanie, którym obarczył mnie dobry znajomy.
Ma on stary syntezator, który nie potrafi zapisywa# ani odczytywa# dyskietek w for-
macie DOS. Jak wic przygotowa# utwór za pomoc programu Cubase i odtworzy#
go w syntezatorze? Jak przenie # dane z komputera do syntezatora?
Pozostałe problemy wygldaj mniej lub bardziej egzotycznie, ale przytrafiaj si
niemal ka,demu intensywnie działajcemu midi-kompozytorowi.
Zawieszajce si dwiki
Jest to zmora niejednego pocztkujcego twórcy
MID-ów
. Ich przyczyn najcz ciej
s podwójne d.wiki lub nutki o zerowym czasie trwania. Pierwsze z nich mo,na ła-
two usun#, korzystajc z wbudowanej w Cubase funkcji
Functions/MIDI Functions/
Delete Doubles
. Nale,y jednak zachowa# ostro,no # i sprawdzi#, czy funkcja zadziałała
wła ciwie. Je,eli nie, to czeka nas ,mudne rczne kasowanie nutek.
Lekarstwem na zerowe d.wiki jest włczenie trybu
LIST
i przegldanie wszystkich
komunikatów. Szukamy takich, które w kolumnie
Length
maj zapisan warto # 0. Po
odnalezieniu uszkodzonej nutki kasujemy j i szukamy nastpnych.
Na zako2czenie „leczenia” utworu eksportujemy go do formatu
MID
, przenosimy na
dyskietk i przesłuchujemy wszystko w syntezatorze. Zawsze nale,y sprawdza#
utwory w takiej konfiguracji sprztowej, w jakiej bd pracowały. Powtarzam to ju,
do znudzenia, ale to elementarna zasada.
Pamitaj! Cubase potrafi zamaskowa pewne niedoskonałoci utworu i tym sa-
mym niele napsoci. Nie traktuj go jak wyroczni. Zamiast w Cubase lepiej — na
prób — odtworzy utwór w WinAmpie lub innym tego typu programie.
 90
MIDI
Przygotowanie dyskietek
Wydaje si to by# banalnie proste, a jednak warto wiedzie# o kilku sprawach, aby
unikn# przykrych niespodzianek. Oto kilka rad odno nie u,ywania tego przestarza-
łego, ale cigle ,ywego no nika danych:
1.
Przede wszystkim musimy zaopatrzy# si w odpowiednie dyskietki. Kupujemy
tylko produkty markowe, zaoszczdzenie 1 zł na dyskietce mo,e si zem ci#
błdem dysku i tym samym niemo,no ci odczytania utworu.
2.
Wa,n spraw jest pojemno # dyskietki. Je,eli mamy starszy model
syntezatora, mo,e si zdarzy#, ,e zamiast popularnej dyskietki o pojemno ci
1,44 MB
musimy przygotowa# dysk mieszczcy
720 kB
danych. Poniewa,
takie dyskietki trudno znale.# w sklepach, nale,y zaopatrzy# si w kawałek
ta my samoprzylepnej i przerobi# dyskietk. W tym celu zaklejamy jeden
z otworów w jej obudowie.
Wybieramy nie ten, który ma zasuwk zabezpieczaj)c) przed skasowaniem da-
nych. Po zaklejeniu nale+y sformatowa dyskietk, wybieraj)c opcj dla pojemno-
ci 720 kB. Je+eli formatujesz dyskietk w systemie Windows, wybierz pojemno
dysku z listy Rozmiar. Mo+na te+ sformatowa dyskietk z poziomu wiersza pole-
ce2; wpisujemy format a: /f:720.
3.
Po skopiowaniu plików na dyskietk warto j sprawdzi# programem
diagnostycznym z zaznaczon opcj dokładnego skanowania powierzchni.
Je,eli pojawi si cho# jeden błdny sektor (
BAD SECTOR
), dyskietk
odkładamy do szuflady. Do naszych zastosowa2 ju, si nie nadaje. Istnieje
du,e prawdopodobie2stwo, ,e wkrótce uszkodz si kolejne sektory. Mo,emy
równie, sprawdzi# dyskietk przez wykonanie kontrolnego kopiowania
w drug stron, tzn. z dyskietki na dysk. I tu pojawia si mały kruczek.
System Windows przechowuje w pamici ostatnio kopiowane pliki, wic tak
naprawd nie skopiuje ich z dyskietki, lecz z pamici. Najlepiej wic bdzie,
je,eli przygotujesz kolejno wszystkie dyskietki i potem w takiej samej
kolejno ci bdziesz kopiował z nich pliki na dysk. Skopiuj je do tymczasowego
katalogu i zaraz potem usu2. Nie nadpisuj plików .ródłowych, które
przygotowałe w Cubase, na dysku twardym. Mo,esz je niechccy straci#.
4.
Je,eli dokonujemy zmian w zawarto ci dyskietki, na przykład usuwamy jeden
lub kilka utworów i na ich miejsce kopiujemy inne, to warto skasowa#
wszystkie pliki i jeszcze raz nagra# cał dyskietk. Dlaczego? W zasadzie nie
powinno to mie# znaczenia, ale do wiadczenie mówi co innego. Otó, podczas
usuwania plików na dyskietce powstaj „dziury” w zajtym obszarze danych.
Je,eli wykasujemy plik zajmujcy 40 kB i na jego miejsce wrzucimy inny,
zajmujcy 50 kB, to jego cz # znajdzie si na miejscu tych 40 kB, a reszta
gdzie „na ko2cu” dyskietki. Plik zostanie podzielony —
sfragmentowany
.
W urzdzeniach, które odtwarzaj utwory w locie, nie ładujc ich w cało ci
do wewntrznej pamici, mo,e doj # do sytuacji, w której nie zd, odczyta#
tej ko2cówki i utwór zatrzyma si, zawiesi lub na przykład pewne partie
instrumentalne zaczn wyprzedza# pozostałe — utwór „rozjedzie si”.
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • annablack.xlx.pl