Mariusz Owczarek microsoft visual c++ 2008. praktyczne przykłady helion, ebooki chomikuj

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Microsoft Visual
C++ 2008. Praktyczne
przyk³ady
Autor: Mariusz Owczarek
ISBN: 978-83-246-2587-1
Format: 158
×
235, stron: 360
Poznaj w praktyce œrodowisko Visual C++ 2008
Dowiedz siê, jak korzystaæ z gotowych komponentów programistycznych
Naucz siê pisaæ w C++ aplikacje przeznaczone dla systemu Windows
Wiele osób s³ysza³o o jêzyku C++, lecz ogromna wiêkszoœæ z nich na sam¹ myœl
o bli¿szym poznaniu go reaguje z podobn¹ rezerw¹, jak na pomys³ wybrania siê na
wakacyjny kurs jêzyka mandaryñskiego. Osoby te pope³niaj¹ jednak niewybaczalny
b³¹d i skutecznie odcinaj¹ siê od niezwykle interesuj¹cego œwiata nowoczesnego
programowania. Na ludzi biegle znaj¹cych C++ czeka bardzo wiele atrakcyjnych ofert
pracy, a niemalej¹ca popularnoœæ systemów Windows sprawia, ¿e najbardziej poszukiwani
w tej grupie s¹ specjaliœci znaj¹cy Visual C++, czyli wygodne w u¿yciu i bardzo
rozbudowane œrodowisko programistyczne firmy Microsoft. Nie trzeba chyba dodawaæ,
¿e zarabiaj¹ oni zwykle znacznie wiêcej ni¿ najlepsi nawet t³umacze z jêzyka
mandaryñskiego…
Jeœli chcesz do³¹czyæ do tej programistycznej elity, ju¿ dziœ siêgnij po odpowiednie
Ÿród³o wiedzy. Ksi¹¿ka „Microsoft Visual C++ 2008. Praktyczne przyk³ady” umo¿liwi
Ci g³adkie rozpoczêcie przygody z Visual C++, prezentuj¹c podstawowe informacje na
temat jêzyka, opisuj¹c œrodowisko programistyczne, sposób tworzenia aplikacji oraz
technikê zarz¹dzania danymi i korzystania z plików. Nauczysz siê z niej równie¿
w³aœciwego stosowania elementów kontrolnych i komponentów programistycznych.
Poznasz metody przetwarzania wielow¹tkowego, zagadnienia zwi¹zane z grafik¹
i ³¹czeniem siê z sieci¹, a ponadto dowiesz siê, jak skonstruowany jest kod programu.
Na tym jednak nie koniec, bowiem na kilku rozbudowanych i bardzo zró¿nicowanych
przyk³adach poznasz te¿ praktyczne zastosowanie ca³ej tej teorii, a wszystko przy
u¿yciu bezp³atnej wersji œrodowiska programistycznego firmy Microsoft.
Podstawowe informacje na temat Visual C++ 2008
Instalacja œrodowiska programistycznego
Elementy sk³adowe aplikacji i sposoby u¿ywania kontrolek
Zarz¹dzanie danymi i u¿ywanie plików
U¿ywanie najwa¿niejszych komponentów programistycznych
Wykorzystanie elementów graficznych
Podstawy korzystania z w¹tków
Korzystanie z komponentów sieciowych
Opis jêzyka C++ i C++/CLI oraz struktury napisanych w nich programów
Praktyczne projekty aplikacji opracowanych za pomoc¹ Visual C++ 2008
Nie zwlekaj – ju¿ dziœ wkrocz w magiczny œwiat programowania
z wykorzystaniem Visual C++ 2008!
Spis treci
Co znajdziesz w tej ksice? ............................................................. 9
Rozdzia 1. Podstawy rodowiska Visual C++ 2008 .......................................... 11
Jzyk C++ a .NET Framework ....................................................................................... 11
Opis rodowiska ............................................................................................................. 12
Pobieranie i instalacja rodowiska .................................................................................. 12
Gówne okno VC++ 2008 ............................................................................................... 13
Tworzenie nowej aplikacji w VC++ 2008 ........................................................................ 13
Wygld rodowiska w trybie budowy aplikacji .............................................................. 16
Struktura projektu ........................................................................................................... 17
Klasa okna gównego ...................................................................................................... 18
Rozdzia 2. Podstawowe elementy aplikacji ...................................................... 21
Gówne okno .................................................................................................................. 21
Przyciski ......................................................................................................................... 26
Etykiety .......................................................................................................................... 27
Pola tekstowe ..................................................................................................................29
Wprowadzanie danych do aplikacji za pomoc pól tekstowych ..................................... 31
Wprowadzanie danych z konwersj typu ....................................................................... 32
Wywietlanie wartoci zmiennych ................................................................................. 34
Pole tekstowe z mask formatu danych .......................................................................... 35
Pola wyboru, przyciski opcji, kontenery grupujce ........................................................ 37
Rozdzia 3. Menu i paski narzdzi ..................................................................... 41
Rodzaje menu ................................................................................................................. 41
Komponent MenuStrip ................................................................................................... 41
Menu podrczne ............................................................................................................. 47
Skróty klawiaturowe w menu ......................................................................................... 49
Paski narzdzi .................................................................................................................51
Rozdzia 4. Tablice, uchwyty i dynamiczne tworzenie obiektów .......................... 55
Tablice ............................................................................................................................ 55
Uchwyty ......................................................................................................................... 59
Dynamiczne tworzenie obiektów — operator gcnew ..................................................... 60
Dynamiczna deklaracja tablic ......................................................................................... 61
4
Microsoft Visual C++ 2008. Praktyczne przykady
Rozdzia 5. Komunikacja aplikacji z plikami ...................................................... 63
Pliki jako ródo danych ................................................................................................. 63
Wyszukiwanie plików .................................................................................................... 64
Odczyt wasnoci plików i folderów .............................................................................. 65
Odczyt danych z plików tekstowych .............................................................................. 66
Zapisywanie tekstu do pliku ........................................................................................... 69
Zapis danych do plików binarnych ................................................................................. 71
Odczyt z plików binarnych ............................................................................................. 72
Rozdzia 6. Okna dialogowe ............................................................................. 75
Okno typu MessageBox .................................................................................................. 75
Okno dialogowe otwarcia pliku ...................................................................................... 77
Okno zapisu pliku ........................................................................................................... 79
Okno wyboru koloru ....................................................................................................... 80
Wybór czcionki .............................................................................................................. 81
Rozdzia 7. Moliwoci edycji tekstu w komponencie TextBox .......................... 83
Waciwoci pola TextBox ............................................................................................. 83
Kopiowanie i wklejanie tekstu ze schowka .................................................................... 85
Wyszukiwanie znaków w tekcie ................................................................................... 86
Wstawianie tekstu midzy istniejce linie ...................................................................... 87
Wprowadzanie danych do aplikacji ................................................................................ 88
Prosta konwersja typów — klasa Convert ...................................................................... 88
Konwersja ze zmian formatu danych ............................................................................ 89
Konwersja liczby na acuch znakowy ........................................................................... 92
Rozdzia 8. Komponent tabeli DataGridView ...................................................... 95
Podstawowe waciwoci komponentu DataGridView ................................................... 95
Zmiana wygldu tabeli ................................................................................................... 98
Dopasowanie wymiarów komórek tabeli do wywietlanego tekstu .............................. 101
Odczytywanie danych z komórek tabeli ....................................................................... 102
Zmiana liczby komórek podczas dziaania aplikacji .................................................... 106
Tabela DataGridView z komórkami rónych typów .................................................... 110
Przyciski w komórkach — DataGridViewButtonCell .................................................. 113
Komórki z polami wyboru — DataGridViewCheckBoxCell ....................................... 114
Grafika w tabeli — komórka DataGridViewImageCell ............................................... 116
Komórka z list rozwijan — DataGridViewComboBoxCell ...................................... 117
Odnoniki internetowe w komórkach — DataGridViewLinkCell ................................ 119
Rozdzia 9. Metody zwizane z czasem — komponent Timer ........................... 123
Czas systemowy ........................................................................................................... 123
Komponent Timer ........................................................................................................ 125
Rozdzia 10. Grafika w aplikacjach Visual C++ .................................................. 127
Obiekt Graphics — kartka do rysowania ...................................................................... 127
Pióro Pen ...................................................................................................................... 133
Pdzle zwyke i teksturowane ....................................................................................... 135
Rysowanie pojedynczych punktów — obiekt Bitmap .................................................. 137
Rysowanie trwae — odwieanie rysunku .................................................................. 138
Rozdzia 11. Podstawy aplikacji wielowtkowych ............................................. 141
Wtki ............................................................................................................................ 141
Komunikacja z komponentami z innych wtków — przekazywanie parametrów ........ 143
Przekazywanie parametrów do metody wtku .............................................................. 145
Klasa wtku — przekazywanie parametrów z kontrol typu ........................................ 146
Komponent BackgroundWorker ................................................................................... 148
Spis treci
5
Rozdzia 12. Poczenie aplikacji z sieci internet ............................................. 153
Komponent WebBrowser ............................................................................................. 153
Przetwarzanie stron WWW — obiekt HtmlDocument ................................................. 156
Protokó FTP ................................................................................................................ 160
Pobieranie zawartoci katalogu z serwera FTP ............................................................. 161
Pobieranie plików przez FTP ........................................................................................ 162
Wysyanie pliku na serwer FTP .................................................................................... 164
Rozdzia 13. Dynamiczne tworzenie okien i komponentów ................................. 167
Wywietlanie okien — klasa Form ............................................................................... 167
Komponenty w oknie tworzonym dynamicznie ........................................................... 169
Przesyanie danych z okien dialogowych ..................................................................... 170
Okno tytuowe aplikacji ................................................................................................ 171
Obsuga zdarze dla komponentów tworzonych dynamicznie ..................................... 172
Aplikacja zabezpieczona hasem .................................................................................. 173
Rozdzia 14. Struktura programów C++ i C++/CLI ............................................ 175
Programy korzystajce z konsoli w VC++ 2008 .......................................................... 175
Ogólna posta programu pisanego w C++ .................................................................... 176
Dyrektywy .................................................................................................................... 177
Dyrektywa #include ............................................................................................. 177
Dyrektywa #define ............................................................................................... 178
Dyrektywa #if — kompilacja warunkowa ........................................................... 178
Typy zmiennych ........................................................................................................... 178
Zmienne typu int .................................................................................................. 178
Zmienne typu float ............................................................................................... 179
Typ double ........................................................................................................... 179
Typ char ............................................................................................................... 179
Modyfikatory typów ............................................................................................ 179
Rzutowanie (konwersja) typów ........................................................................... 179
Typ wyliczeniowy ................................................................................................ 180
Operatory ...................................................................................................................... 180
Zapis danych do plików i odczyt z nich za pomoc operatorów << i >> ............. 182
Wskaniki ..................................................................................................................... 184
Tablice .......................................................................................................................... 184
Operatory new i delete .................................................................................................. 185
Instrukcje ...................................................................................................................... 186
Instrukcje warunkowe .......................................................................................... 186
Instrukcje iteracji ................................................................................................. 187
Funkcje ......................................................................................................................... 188
Przecianie funkcji ............................................................................................. 189
Niejednoznaczno .............................................................................................. 189
Przekazywanie argumentów przez warto i adres .............................................. 190
Wskaniki do funkcji ........................................................................................... 191
Funkcja main() ............................................................................................................. 192
Przekazywanie parametrów do funkcji main() ..................................................... 193
Struktury i unie ............................................................................................................. 195
Struktury .............................................................................................................. 195
Klasy ............................................................................................................................. 196
Konstruktory i destruktory ................................................................................... 199
Przecianie konstruktorów ................................................................................. 201
Przecianie operatorów ...................................................................................... 202
Statyczne metody i pola klasy .............................................................................. 203
Wskanik zwrotny this ......................................................................................... 204
Dziedziczenie ....................................................................................................... 205
6
Microsoft Visual C++ 2008. Praktyczne przykady
Wasne kontrolki dziedziczce po standardowych ....................................................... 208
Przestrzenie nazw ......................................................................................................... 211
Wyjtki ......................................................................................................................... 212
Aplikacje, aplikacje ...................................................................................................... 215
Rozdzia 15. Prosty edytor tekstu .................................................................... 217
Opis .............................................................................................................................. 217
Gówne okno ................................................................................................................ 217
Budowa interfejsu uytkownika ................................................................................... 219
Otwieranie pliku z dysku .............................................................................................. 223
Zapisanie pliku tekstowego .......................................................................................... 226
Obsuga schowka .......................................................................................................... 227
Cofanie komend (Undo) ...................................................................................... 228
Wycicie tekstu do umieszczenia w schowku ...................................................... 228
Aby skopiowa tekst do schowka ........................................................................ 228
Aby wklei tekst ze schowka ............................................................................... 229
Test ............................................................................................................................... 229
Rozdzia 16. Program do rysowania .................................................................. 231
Opis .............................................................................................................................. 231
Budowa interfejsu uytkownika ................................................................................... 231
Wczytywanie pliku graficznego z dysku ...................................................................... 233
Wywietlanie grafiki w oknie ....................................................................................... 234
Rysowanie w oknie za pomoc myszy ......................................................................... 236
Zmiana koloru linii ....................................................................................................... 239
Zapis pliku graficznego na dysku ................................................................................. 240
Test ............................................................................................................................... 243
Rozdzia 17. Figury Voronoi .............................................................................. 245
Opis .............................................................................................................................. 245
Interfejs uytkownika ................................................................................................... 246
Struktura projektu C++/CLI ......................................................................................... 246
Wyznaczanie odlegoci midzy punktami ................................................................... 248
Rysowanie figur ........................................................................................................... 248
Obsuga programu ........................................................................................................ 251
Test ............................................................................................................................... 252
Rozdzia 18. Automat komórkowy .................................................................... 253
Opis .............................................................................................................................. 253
Interfejs uytkownika ................................................................................................... 254
Inicjalizacja planszy ..................................................................................................... 256
Zaznaczanie pól w siatce .............................................................................................. 257
Krok w trybie Gra w ycie ............................................................................................ 258
Krok w trybie Seeds ..................................................................................................... 260
Kroki w trybie automatycznym .................................................................................... 261
Obsuga programu ........................................................................................................ 262
Inne ciekawe ukady do Gry w ycie ............................................................................ 262
Oscylatory ............................................................................................................ 263
Obiekty latajce ................................................................................................... 264
Test ............................................................................................................................... 266
Rozdzia 19. Wiee Hanoi ................................................................................. 267
Opis .............................................................................................................................. 267
Interfejs uytkownika ................................................................................................... 268
Deklaracja zmiennych klasy Form1 ............................................................................. 270
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • annablack.xlx.pl