Marek Kasperski,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
S
piS
treści
:
O autorach
/5
Podziękowania
/6
Wstęp 9
O czym jest ta książka?
/10
Grupa projektowa /12
Projektowanie jako proces
/13
Prototypowanie
/17
Zalecane lektury
/22
Rozdział 1.
Elementy strony WWW
/23
1.1. Układ strony /23
1.2. Nawigacja /27
1.3. Pozostałe elementy strony /39
1.4. Graiczny interfejs użytkownika
/44
1.5. Reklama /63
1.6. Typograia
/71
1.7. Kolory /113
1.8. Graika /150
1.9. Projektowanie obsługi błędów
/154
1.10. Formularze
/168
Rozdział 2.
Prototypowanie — metody i narzędzia
/187
2.1. Sortowanie kart (card sorting)
/187
2.2. Papierowe makiety /204
2.3. Prototypowanie komputerowe (digital prototyping)
/221
2.4. Persony
/252
B
ADANIA
WYKORZYSTYWANE
PRZY
PROJEKTOWANIU
STRON
R
OZDZIAŁ
3.
W
procesie projektowania strony, aby określić, w jakim stopniu speł
nia ona swoje funkcje oraz oczekiwania użytkowników, wykorzystuje
się badania. Do najczęściej wykonywanych należą badania jakościowe,
a w szczególności wywiady fokusowe i indywidualne wywiady pogłę
bione oraz testy funkcjonalności. Wykonuje się je na różnych etapach
projektowania. Zarówno wywiady, jak i testy funkcjonalności można
przeprowadzać jeszcze przed stworzeniem prototypu. Wówczas ba
daniom podlegają głównie istniejące już witryny konkurencji (analiza
funkcjonalności konkurencji); w ten sposób można uniknąć błędów przy
tworzeniu własnych projektów.
Prototypy warto badać zarówno na wstępnym etapie, jak i w wer
sji końcowej. Dzięki temu można zmienić niewłaściwie zaprojektowane
funkcje oraz uniknąć wielu błędów jeszcze przed kodowaniem strony
przez dział IT.
.. Badania jakościowe
Zogniskowane wywiady grupowe (nazywane również fokusowymi) oraz
pogłębione wywiady indywidualne służą do odczytania opinii, sądów,
motywów zachowań i emocji przyszłych użytkowników witryny. Pozwa
lają na ustalenie i zrozumienie nieujawnionych bezpośrednio motywów
zachowań. Badania takie ułatwiają generowanie idei związanych z roz
wojem witryny. Dostarczają informacji o ocenie konkurencji i potrze
bach użytkowników w ramach tworzonej strony. Ułatwiają zrozumienie
•€
�
PROJEKTOWANIE STRON WWW. UŻYTECZNOŚĆ W PRAKTYCE
języka, którym posługuje się użytkownik docelowy. Pozwalają na wstępną
ocenę projektów i zdiagnozowanie potencjalnych problemów. W przy
padku tworzenia stron sklepów internetowych pozwalają również zapo
znać się z czynnikami, które wpływają na decyzję o zakupie.
Badania jakościowe warto przeprowadzić, gdy:
Wprowadzany jest na rynek zupełnie nowy rodzaj serwisu WWW.
Wyniki uzyskane w czasie badań jakościowych pozwalają dostoso
wać do oczekiwań przyszłych użytkowników pomysły związane z wy
glądem i funkcjami nowej strony.
Wprowadzana jest strona, której podobne wersje już funkcjonują
w sieci. Badania jakościowe pomagają wówczas zapoznać się z oceną
konkurencji dokonywaną przez użytkowników, z ich emocjami i po
stawami wobec produktu. Pozwalają zrozumieć zwyczaje i motywy
związane z użytkowaniem witryny. Umożliwiają identyfi kację po
trzeb związanych z tworzoną stroną.
Dokonywane są zmiany w istniejącej już witrynie (
redesign
). Badania
jakościowe ułatwiają poznanie opinii i odczuć wobec zmian, które
nastąpiły lub mają nastąpić.
Chcemy poznać opinie docelowych użytkowników na temat wyglądu
i słownictwa strony. Przeprowadzając wywiady, można dowiedzieć się,
jakie są opinie i emocje związane z
layoutem
i grafi ką strony. Wywiady
pozwalają ocenić, czy użyte w projekcie słownictwo jest zrozumiałe
i używane przez grupę, do której adresowana jest strona. W czasie
ich trwania można się również posłużyć techniką sortowania kart (
card
sor ng
), która pozwala sprawdzić, czy projekt odpowiada wyobraże
niom uczestników o strukturze serwisu, oraz czy użyty wstępnie język,
wykorzystywany w ramach nawigacji, jest zrozumiały.
Krótko: badania jakościowe to cenne źródło informacji niezależnie
od tego, czy wykonywane są na początku pracy, gdy bada się poszcze
gólne etapy projektu, czy wtedy, gdy dysponuje się gotowym prototy
pem witryny. Wśród badań jakościowych, których wyniki mogą mieć
największą wartość w procesie tworzenia strony internetowej, znajdują
się zogniskowany wywiad grupowy i indywidualny wywiad pogłębiony.
Zogniskowane wywiady grupowe
Zogniskowane wywiady grupowe (nazywane fokusami od
Focus
Group Interview
) są wykorzystywane w celu poznania reakcji konsumen
tów na nowy produkt lub usługę.
•€
.. BADANIA JAKOŚCIOWE
ROZDZIAŁ 1.
ROZDZIAŁ 2.
ROZDZIAŁ 3.
BADANIA WYKORZYSTYWANE PRZY PROJEKTOWANIU STRON
W badaniach fokusowych grupa kilku osób (zwykle od do ) dys
kutuje nad przedstawionym im projektem. Rozmowę nadzoruje mode
rator, który zachęca do ujawnienia prawdziwych odczuć i opinii i dba
o to, by rozmowa skupiała się na zasadniczym problemie. Zadawane
pytania kierują dyskusję we właściwe obszary. Odpowiedzi uczestników
w pewnym stopniu zależą od tego, co mówią w trakcie dyskusji inni.
Badanie ma postać nieformalną i trwa zwykle kilka godzin. Uczestni
kom płaci się za udział w spotkaniu. Zaletą tego typu badania jest możli
wość wykorzystania właściwości grupy społecznej oraz związanych z nią
efektów, takich jak efekt stymulacji, spontaniczności czy bezpieczeństwa.
Miejsce przeprowadzania wywiadu
Najlepszym miejscem do przeprowadzenia zogniskowanych wywiadów
grupowych jest sala konferencyjna z dużym stołem i wygodnymi krze
słami. Oceniana strona powinna być wyświetlana na rzutniku. Ważne,
aby w pomieszczeniu znajdował się komputer podłączony do Internetu
i tablica, na której można zapisywać wnioski. Warto również umieścić
tam kamerę wideo lub dyktafon — nagrany materiał przyda się pod
czas analizy postaw i preferencji uczestników. Osobom biorącym udział
w spotkaniu zapewnia się zwykle przekąski i napoje.
Przeprowadzenie badania fokusowego można również zlecić ośrod
kom badawczym, które zadbają, by badanie odbyło się w specjalnym
pomieszczeniu, wyposażonym w tzw. lustra weneckie, mikrofony i ka
mery. Zaletą zastosowania takich rozwiązań jest możliwość obserwa
cji wywiadu przez większą liczbę osób. Za lustrem weneckim mogą się
bowiem znaleźć zarówno projektanci, jak i osoby z kadry zarządzającej
oraz wydelegowani przedstawiciele klienta. W każdym momencie dys
kusji mogą oni przekazać swoje pytanie moderatorowi. Dzięki zastoso
waniu lustra weneckiego uczestnicy wywiadu nie czują się skrępowani,
bowiem obserwatorzy są dla nich niewidoczni.
Rola moderatora
Moderator jest osobą odpowiedzialną za nadzór i przebieg dyskusji. Dba,
aby rozmowa ogniskowała się wokół kluczowych zagadnień. Choć prze
bieg sesji został przez niego wcześniej dokładnie zaplanowany, w trak
cie dyskusji pozwala on jednak na poruszanie tematów dygresyjnych,
można bowiem z nich wyciągnąć inspirujące i niespodziewane wnioski.
Ważne jest, aby osoba prowadząca spotkanie była obiektywna i posia
dała wiedzę na temat psychologii grupy. Musi bowiem liczyć się z wystą
pieniem wielu czynników zakłócających cały proces.
Moderator powinien zapoznać się z branżą, której witryna jest pre
zentowana.
•€!
•€!
.. BADANIA JAKOŚCIOWE
[ Pobierz całość w formacie PDF ]