Marcin Pietraszek twój pierwszy pracownik. zatrudniaj w małej scan, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Spis treści
Wstęp dla niecierpliwych ............................................ 5
Wstęp dla dociekliwych .............................................. 7
Rozdział 1. Tanie zatrudnianie ..................................... 9
Czy na pewno musisz zatrudniać? ................................................... 9
Czy na pewno na etacie? ................................................................ 13
A może telepraca lub coworking? .................................................. 27
Rozdział 2. Casting na Twojego pracownika .................. 33
Przygotuj się ................................................................................... 33
Ogłoszenie na miarę oczekiwań ..................................................... 37
Ogłoszenie modułowe .................................................................... 40
Aplikacje pod lupą ......................................................................... 46
To nie jest zwyczajna rozmowa ...................................................... 47
100 pytań do... ............................................................................... 51
Gdy rozmowa to za mało ............................................................... 56
The winner is... ............................................................................... 59
Rozdział 3. Nowy pracownik w tydzień ........................ 63
Skierowanie na badania ................................................................. 63
Podpisanie umowy ......................................................................... 64
Szkolenie BHP ............................................................................... 66
Zgłoszenie do ZUS, PIP, PIS ........................................................ 67
Rozdział 4. ABC zarządzania ..................................... 69
Od początku buduj strukturę firmy ............................................... 69
Wymagaj, ale i doceniaj .................................................................. 75
Wyznaczaj cele, sprawdzaj efekty .................................................. 81
4
TWÓJ PIERWSZY PRACOWNIK
Rozdział 5. Nowoczesna firma — nowoczesny szef .......... 91
Jak wynagradzać? ........................................................................... 91
Jak motywować? ............................................................................. 99
Jak oceniać? ................................................................................. 108
Rozdział 6. Kodeks pracy w pigułce ...........................115
Nagrody i kary .............................................................................. 115
Nieobecność ................................................................................. 120
Odejście z pracy ........................................................................... 124
Zastrzeżenie prawne .................................................................... 127
Rozdział 7. Szefowi nie wszystko wolno ......................129
Ech, ciężko być szefem ................................................................ 129
Mobbing ...................................................................................... 131
Molestowanie seksualne ............................................................... 133
Dyskryminacja .............................................................................. 136
Polskie prawo przeciwko złym praktykom ................................... 137
Rozdział 8. Idealny ekosystem w miejscu pracy ............141
Dobra atmosfera .......................................................................... 141
Jasne zasady ................................................................................. 143
Zgrany zespół ............................................................................... 145
Profesjonaliści .............................................................................. 148
Rozdział 9. Z małej chmury duży deszcz .....................151
Per „ty” czy per „pan”? ................................................................ 151
Jak reagować na krytykę? ............................................................. 153
Jak rozwiązywać konflikty? .......................................................... 158
Jak zdążyć na czas? ...................................................................... 161
Zakończenie .........................................................165
Rozdział 8.
Idealny ekosystem w miejscu pracy
Dobra atmosfera
W przyrodzie na ekosystem danego środowiska składają się wszystkie
jego elementy, które wzajemnie na siebie wpływają. Każdy element
jest zależny od pozostałych i ma wpływ na pozostałe. W firmie także
każdy element wpływa na pozostałe. Od jakości zarządzania firmą
zależy organizacja i atmosfera pracy, od efektów zaangażowania
pracowników zależy zainteresowanie i zadowolenie klientów, które
z kolei będzie wpływało na pozycję firmy na rynku. Postawy klien-
tów i partnerów biznesowych będą oddziaływały na kolejne decyzje
szefa i pracowników, a z kolei ich reakcje będą kształtowały długo-
trwałe relacje z kontrahentami. Pozycja przedsiębiorstwa jest więc
wypadkową wielu czynników, z których większość opiera się na
kontaktach międzyludzkich. Aby ekosystem działał niczym
perpetu-
um mobile
, wszystkie elementy powinny być doskonale zrównowa-
żone. Oczywista jest konieczność posiadania produktów lub usług,
które zainteresują klientów, oraz oferowanie ich w sposób dobrze
zorganizowany (tak by były łatwo dostępne zawsze, gdy są potrzebne).
Mniej oczywiste mogą wydawać się kwestie dobrej atmosfery i zgra-
nej współpracy. Ale czynniki te także mają wpływ na jakość świadczo-
nych usług czy sprzedawanych produktów, a poza tym przekładają się
142
TWÓJ PIERWSZY PRACOWNIK
na poziom obsługi klienta. Zdyscyplinowani, ale zarazem zadowoleni
i potrafiący ze sobą współpracować pracownicy osiągają lepsze efekty
i utrzymują lepsze relacje z klientami i dostawcami niż osoby sfru-
strowane, pracujące w środowisku, w którym źle się czują.
Czynniki budujące dobrą atmosferę:
empatyczna postawa szefa,
jasny podział zadań,
wewnętrzna motywacja pracowników,
przestrzeganie ustalonych zasad,
odpowiedni dobór pracowników.
Prawdopodobnie najważniejszym czynnikiem wpływającym na at-
mosferę w firmie będzie postawa osoby, która nią zarządza. To szef
wyznacza zadania i rozlicza pracowników, nic więc dziwnego, że
wszystkie oczy kierują się właśnie ku niemu. Jeśli osoba zatrudniona
w danej firmie zostanie miło przyjęta, a szef nie tylko przedstawi swoje
wymagania, ale będzie też otwarty na rozmowę i gotowy do udzielenia
wsparcia, zakład pracy wywoła na niej dobre wrażenie. Szef, który
z szacunkiem odnosi się do pracowników (i ludzi w ogóle), nie stro-
fuje ich niepotrzebnie, nie zachowuje się, jakby był najmądrzejszy
na świecie, ale zarazem jest konsekwentny, gdy trzeba przestrzegać
ważnych ustaleń, prawdopodobnie będzie cieszył się szacunkiem
pracowników. Szef, który zwraca uwagę na to, jak ważne są poprawne
relacje z innymi ludźmi, swoją postawą może wpłynąć także na to,
jak pracownicy będą odnosili
się do kontrahentów. Nieraz zdarzało
się, że wchodząc do jakiegoś sklepu, z zachowania sprzedawców
mogłem wiele wywnioskować o ich szefie. Opryskliwi sprzedawcy, dla
których klient to zło konieczne, często — jak się później okazywało
— podzielali postawę właściciela sklepu. Z kolei tam, gdzie sprze-
dawcy byli mili i pomocni, zazwyczaj taki był również ich przełożony.
Można założyć, że również pomiędzy samymi sprzedawcami lepsze
[ Pobierz całość w formacie PDF ]